Tuesday 15 April 2014

yang tak punya segala

kau berlagak
kau punya segala
tapi aku tidak

aku mampir
berjalan
sendiri
toleh belakang
banyak perkara aku fikir kebelakang

kata orang aku dulik
mereka menanya
aku acukan lagi soalan
biar mati dengan soalan
biar tertanya tanya
biar aku sahja punya jawapan

perih jerih aku hanya yang tahu lebih mengetahui
bila sampai waktuhas aku senang senyum lebar
sekurangnya aku mahu ia terhasil dari aku
bukan sekadar mengharapkan duit kaya raya si tua
ahh. manusia
berlagak dengan harta orang lain
sendiri malas
beruntunglah kau punya segala
sedang aku mencari sisa untuk melihat segala yang kau ada agar kelak menjadi milik aku
aku bahagia. di didik begitu sejak kecil
biar orang kata anak tunggal selalu di manja
tapi aku tidak. jadi aku sudah terbiasa

usah lah bermegah dengan apa sahaja hasil dari harta ibu bapa kau
lihatlah kau sekarang. cerminlah dirimu
di usia begini apa yang terhasil dari dirimu melainkan hanya taik ?


walau aku tak punya segala
aku ada impian dalam diam
usah digembur tanah yang tiada
biar berhasil tapi belum tentu boleh diheboh
usah jadi ayam kampung
biar aku bahagia dalam diam. hanya aku Dia dan yang mengenali benar mengenal sahja tahu
bahawa aku bahagia dan puas dengan segala aku ada walau aku tak punya segala

sekurang kurangnya aku tak menagih duit elaun mak bapak aku dan kumpul ia untuk beli apa yang aku mahu
sekurangnya aku tak menipu kakak dan abangku untuk mintak wang

aku dah cukup bangga dengan kami bertiga yang begini
yang mengajar aku apa kau mahu kau usaha kau tak usaha kau tak dapat

dan nyata segala aku punya sendiri

dan hanya setan sahja yang menyoal aku mengenai keuntungan berniaga aku
habis, jika aku untung beribu beribu pun. mesti ke aku beli segala yang kau ada.
hahhaha
oh jika bodoh usah ditunjuk sangat bikin malu ajer

aku yang tak punya segala.

No comments:

Post a Comment